Gaffel skrev:

Jo MattiasC det jag skrev och kommenterade var att du i ditt inlägg skriver att du bara köper silikon från zooaffärer som limmar sina egna baljor eftersom dom och inga andra har den kunskap som krävs för att du ska lita på produkten, det är naturligtvis ditt fria val, men jag håller inte med dig.

Jag menar självklart inte att bara akvarieaffärer har nödvändig kunskap, självklart har tillverkarna av produkterna också det. Om jag uttryckt mig på nått annat sätt så var det inte riktigt meningen.

Anledningen till att jag skrev att jag hädanefter enbart kommer handla av någon som själv använder det är enkel. Dom vet att det funkar.
Går du till Clas Ohlson, Bauhuas, Jula, Biltema eller något liknande ställe så kräver det att du har nödvändig kunskap. Personalen där har det inte, i 9 fall av 10. Om du ber om hjälp där så kommer dom ta tuben och läsa vad det står på den. Dom har i det flesta fall ingen personlig erfarenhet av produkterna.
Nu får jag säkert hela byggvarubranschen på mig... ;)

Mina personliga erfarenheter och mina rekommendationer till andra blir därför att köra på välkända märken avsedda för den storlek på kar som ska limmas. Om det inte framgår av produktinformationen och man inte kan få nödvändig hjälp av personalen så tycker jag verkligen man inte ska köpa produkten. Detta säger jag av en enkel anledning: Silikonet är grymt viktigt. Det måste vara avsett för ändamålet. Skulle tro att försäkringsbolagen håller med mig om detta.

Tycker den här diskussionen spårar ur lite. Jag är absolut inte ute efter att boosta akvarieaffärernas försäljning av silikon, jag tycker bara att man inte ska snåla och chansa på ett billigt silikon för att i slutändan spara ett par hundralappar. Jag anser att det helt enkelt inte värt risken.