toccata skrev:Vad kul att det går bra!
Om du vill köpa fler fiskar senare, så skulle jag iallafall ha väntat i kanske 3 veckor till.
Men räkor och molly låter som en bra kombination..
För att inte få det överbefolkat i framtiden kan det vara bra att ha en yngelätande fisk (tetror), men det kan också vara lite riskabelt om du har för "bitiga" fiskar när du har räkor! Men körsbärsräkor förökar sig också som tokiga... Så risken är att du måste köpa nån yngelätande fisk efter ett tag, även om kombinationen nu är bra som den är.
Vill du ha en algätande mal tycker jag "Parotocinclus jumbo" (kallad "Pitbull pleco") är bäst. De vanliga otocinclusarna som jens nämnde först är tyvärr väldigt känsliga.
Om du har lust att köpa en sådan "pitbull pleco" som algätande fisk, så var extremt noga med att köpa rätt fisk! För de flesta "sugmalar" som äter alger blir nog för stora för ditt akvarium (till exempel Ancistrus). Och ibland märker butikerna ut fiskarna fel, och säger felaktig information för att man ska köpa fisken.. Men eftersom du bor i stockholm kan du åka till Akvarielagret i bromma, där borde de "ge dig rätt fisk", om du letar efter en sådan.
Lycka till!
Tack för svar
Jag tror nog mina mollysar är yngelätare de med för imorse när jag titta i akvariet så hitta jag minsan bara ett endaste litet ensamt yngel, de andra verkar borta. Jag har blivit varnad att de lätt blir uppätna om man inte flyttar över dem i ett yngelkar. Men jag har inga planer på att föda upp massa fiskar så blir de uppätna är det ju bara naturens gång. Klarar nån sig är det ju bara roligt såklart. Håller tummarna för den lilla rackarn jag såg imorse :)
Ska även kolla upp en sån algätande fisk som du nämner.
Det är kul nu när det börjar bli lite liv i akvariet!!