Det är ganska facinerande med yngel. Jag har två akvarium i det ena har jag mussepigg platy, rödmuns tetror, pansarmal (albino) och en ancistrus.

Jag sitter och studerar mina akvarium ganska mycket och såg till min förtvivlan att en av platy honorna vart smäll fet (jag trodde först att hon bara var tjock).. Men efter ett tag såg jag att trekanten bak på henne vart mörkare och insåg att det inte var fett utan yngel. Så jag köpte en yngelpåse efter att jag insåg att min gamla var väldigt ihålig (trasig). När jag kom hem så satt jag mig och kikade igen, då ser jag hur det simmar omkring yngel helt ute i det fria utan att ha någon som helst självbevarelse drift. Så jag hovar in yngeln i påsen och fortsätter studera.
Efter ett tag ser jag hur yngeln gömmer sig, de grävde/simmade ner i gruset så inte de andra fiskarna skulle ta dom. Det är ganska festligt att se hur fort som lär sig.
Har i alla fall lyckats fånga in alla nu och allihop ser riktigt friska ut.

Ett tips som jag tycker fungerar bra är att när man ser att honan börjar bli lite orolig att stoppa in henne i yngelpåsen och hålla lite koll. Jag har en stor yngelpåse och det har funngerat utmärkt. Jag tror att det är bäst för det ny födda yngelt att inte förflyttas så mycket.

Men lycka till :)