nelly.trott skrev:Att det inte finns missbildningar hos blandade människo raser inte heller är sant !
Att de har svårt att simma har aldrig set i mitt liv och tror mig jag har sett MASSOR av denna fisk !
Slem/sekret försämras men byggs upp igen . Man kan jo vanligt viss påverka det hos fisk genom att hälla lite salt i vatten ! De produceras det mer sekret.
Att färga fisken är mycket plågsamt och det är jag emot . Dock själva papegojfisken verkar inte lida av det och lever många många fina år !
Tillbaka till frågan -trådskaparen vill nog ha lite svår men innan dess behöver vi som sagt i mitt tidigare inlägg lite mer info !
Storlek på akvarium?
Antal fiskar ?
Mat ?
Vatten värde ?
Temeratur ?
Filter ?
Delvattenbyte ? hur ofta ? hur mycket ?
Mer om papegojfisken kan vi diskutera i en annan tråd =)
De missbildningarna beror i så fall knappast på att den ena föräldern är vit och den andra svart. Missbildade avkommor kan alla varelser få av misstag, men att medvetet avla fram missbildade djur är oetiskt, av forskare, eller professionella odlare som "massproducerar" de stackars djuren som en ny och häftig modesak.
Vad det gäller fiskar som knappt kan simma tänkte jag inte i första hand på papegojcikliden, det finns betydligt värre exempel, särskilt bland slöjstjärtar.
De naturliga arterna och färgvarianterna slår alltid de framavlade i skönhet, särskilt i de fall där inte bara färgen, utan även kroppsformen på fisken har ändrats. Det verkar ibland som om djuren mer ses som modesaker än som levande varelser, och att de lever behöver inte betyda att de mår särskilt bra. Och det med att 90% är avelsformer, de kan ju vara mer eller mindre hårt avlade, och därmed mer eller mindre känsliga.
Jo, som sagt, det kan ha funnits andra orsaker till att den dog, men vill inte spekulera i det förrän jag vet vattenvärden, temperatur, och så vidare.