Jag har Odlad Endlers. Alltså blandad med guppy. Det är jätteroligt, man får en massa olika former, färger och storlekar.. Sen tror jag att det är svårt att få endlers med lite guppy i, då återgår den bara till ursprungsformen, endlers alltså. Men även om man satsar på guppy med inslag av endlers för att komma åt endlers livskrafighet och fina egenskaper som att inte äta yngel och inte jaga ihjäl tjejen, så får man vara beredd på att kontinuerligt blanda in guppy annars kommer den att återgå till den ursprungliga modellen igen, alltså endlers. Det är mycket dominant. Iaf på mina.
Nu har jag blandad in 3 st Röd Blonda guppyhonor och 2 st svarta hanar (50-50 vit/svart) till ca 40 Odlad Endlers, för att få in lite mer storlek och dessa färger. Det är jätteroligt att se vad det blir. Jag är så dålig på att fota annars skulle jag lägga in lite bilder.
Jag har fått några små unga killar tidigare som har små runda stjärtar i lite sotigt mörkröda färger, väldigt olika sina fäder som ser mer ut som traditionell Endlers i lite större storlek och med lite längre fenor, (några med 2-delad slöj).
Det är som sagt jättekul men det ses med omilda ögon bland många av fiskentusiasterna här på Zoopet. Det är inte fint att spä ut endlers men i mitt fall är jag mer ute efter att förbättra mina guppy, så när de börjar likna guppy mer än endlers så ska jag börja kalla dem Tinaguppyn :D :D :D
Men attans vad endlerpåbrået är dominant!!!