Sarabara_ skrev:
Har ett 6-kantigt kar på ca 60 liter med

8 indianplaty

4 svärdbärare

1 slöjstjärt

1 liten Gippiceps

Och vattnet är alldeles gult. jag får inte bukt på det och det verkar inte vara så jättemycket nitrit i, i och för sig nitriten sviktar väldigt beroende på när jag bytt vatten (byter ca 1/5 i veckan). Nu har jag beslutat att ge bort mina 4 svärdbärare för att jag fick känslan av att det var överbefolkat. Någon som kan kommentera?

Har jag rätt eller är det något annat som är fel? Kan det vara växterna som färgar? Jag har rött grus i som jag köpte i en zoobutik kan det vara det som färgar?

Om jag vore du skulle jag vara mycket mer orolig över nitriten än över det gula vattnet. Nitrit färgar inte vattnet men är mycket giftigt och kan vara skadligt även vid låga icke-dödliga doser. Om du får nitrit hela tiden är det nånting som inte funkar i akvariet. Är akvariet nystartat? I så fall är det alldeles för många fiskar däri. Om inte så misstänker jag att ditt filter är underdimensionerat eller att den biologiska filtreringen av någon anledning inte funkar.

Om jag vore du skulle jag omplacera alla fiskar utom platiesarna. Du kan istället skaffa andra mindre fiskar som kan trivas i ett akvarium av den storleken.