Det finns en lång men bra tråd här som tar upp tips på bra filter i små akvarier. http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=74540&highlight=nano+filter
Själv har jag just nu AquaEl 350 i några små akvarier kopplat till bottenfilter, och de pumparna går bra att reglera flödet som man vill. Men risken finns att ett sådant litet innerfilter ändå skulle se "fult" ut i ditt akvarium. Samma då för Fluval, som jag annars tror skulle funka lika bra som det jag använder.
Men jag får uppfattningen att det viktiga för dig är utseendet? Då skulle kanske ett ryggsäcksfilter vara bäst eftersom det inte tar upp någon plats inuti akvariet? Tips på sådana filter finns i tråden jag länkade och även andra trådar i räkforumet.
Vad gäller glaskostnaden så har jag inget svar, annat än att man brukar säga att kostnaden blir ungefär samma antingen man gör det själv eller beställer ett. Jag har skaffat mina småakvarier på Södermalms Akvarieaffär, men man kan även beställa på Akvarielagret och säkert på fler ställen i 08-området. Mina akvarier, med ungefär samma mått som ditt, har kostat 200-300 kr st.