Temeraire skrev:

Det följde med filter, belysning, doppvärmare och termometer, något annat jag behöver?

Bör jag göra rent akvariet? med vad? bör jag göra rent filtret? med vad? eller är det osäkert att använda det gamla filtret och den gamla doppvärmaren? köpa nytt?

Nja. egentligen inte... Du kommer behöva en del mer. Såsom håvar, standardtester (ph, nitrit), foder (lite olika sorter är alltid käckt att ha hemma) En slang kasnke för att få in / ur vatten snabbt och lätt.
Gör rent filtret i en hink med ljummet vatten. Inga kemikalier.
Gör rent karet med tex en ren diskborste och vatten. Om det är rejält smutsigt med tex kalk kan det behövas lite rengöringsmedel eller kalkavfettning. men försök undvika det.
Temeraire skrev:

Ge mig gärna råd som nybliven akvarieägare (har inga fiskar osv än, planerar ha det hela igång om typ en månad).

TA DET LUNGT I BÖRJAN :) Låt akvariet gå med vatten några dagar innan du sätter i de första fiskarna. (mest för att du ska veta att tekniken fungerar, pumpar ska fungera rätt, doppvärmare ska ge rätt och stabil värme). Köp väldigt få fiskar första gången. och låt dessa gå i någon månad innan du stoppar i fler.
Sköt dina vattenbyten! Normalt brukar man säga 30% av vattnet / vecka. Men det varierar från fall till fall.
Temeraire skrev:

En till fråga: kan man köpa akvarieväxter nu i djuraffärer osv? om inte, vad ska jag göra då?

Bara att köpa. Gott tips är att börja göda växterna direkt. Blir mycket bättre resultat då. Absolut om du inte har någon fisk i karet som "bajsar ner". Gör en sökning på pmdd (billig gödning men man måste tillverka den själv) eller tmg (dyr gödning)
Temeraire skrev:

En till fråga om filtret: filtermaterial? hur ska jag veta vad det ska vara för material? passar alla slags material?

Beror på vilket filter du har. Så det måste du återkomma med :)

Grattis till ditt köp förresten!