Ja men alternativet till att ha i alla tetror på en gång är väl att de ska gå i en 20-liters-balja? Det är ju mycket värre för dem, och risken för nitrit är mycket större i baljan än i det nya akvariet.

Ha i vinkeltetrorna i det nya, men mät nitriten varje dag, mata knappt någonting första veckan (pyttelite!) och vräk i bakteriekultur så som Nitrivec.... Gör inte rent filtret på flera månader... Då kan du klara dig undan nitrit-spiken. Så fort du upptäcker att nitritvärdet gått upp så byter du 20% av vattnet några dagar i följd tills värdet minskar (hela tiden i med nitrivec). Då kommer tetrorna troligen klara sig bra! 20 liter är för litet för dem...

Men vänta 1 månad eller mer innan du har i några fler fiskar än tetrorna i det akvariet.

Jag tycker du ska avliva platysarna om de är sjuka och om det bara är 1-2 stycken kvar.. Dumt att föra in smitta i det nya akvariet. Jag vet inte hur många du har kvar, men jag skulle iallafall ha gjort det om det bara var 1-2 stycken kvar.

Undvik också att vatten från baljan (med sjukdom) kommer med fiskarna in i det nya akvariet! Vänj tetrorna med vattnet i det nya akvariet i en liten bunke eller plastpåse, där du blandar vatten från baljan och vatten från nya akvariet under några timmar. Häll hela tiden i lite mer vatten från stora akvariet som de ska till. Sen när du tror de har vant sig, så tar du HÅVEN och håvar upp fiskarna och ner i det nya akvariet. På så sätt undviker du att få med vatten som kan innehålla parasiter eller något.

Risken är stor att du redan nu har nitrit i din 20-liters-balja, har du mätt?
Men om tetrorna får flytta så snart som möjligt så går det nog bra.