Jag har haft otur med vita prick som nybörjare (det är jag fortfarande)

Vet inget om kilfläcksrasboror men alla andra klarade utan problem 30-31 grader. Men då hade jag en extra pump (inner filter) för att få rörelse på vattenyttan - viktigt med extra syre när ma ökar temperaturen. Men man får inte öka den drastiskt. För mig tog det en vecka att öka 5 grader. Det kanske var för fort eler för lånsamt, inte vet jag, me fiskarna mår fortfarande bra :)

Som San_tas skriver - vänta inte. Börja medicinera enligt anvisningar på burken. Du kan vänta ett par dagar efter sista dosen och sedan göra delvattenbytte, ca 30 %.
Sedan är det nog bara att medicinera igen, och byta vatten och kanske medicinera igen. :( Jag var tvungen uppreppa kuren tre gången för att bli av med allt.

Ökning av temperaturen gör att parasiterna utvecklas snabbare, alltså blir frisimmande snabbare. Det är då medicin kommer åt dem. Temperatur över 29 grader dödar dem, tror jag, kommer inte ihåg var jag har läst det (hittar inte just nu).

Men om du har nystartat akvarium så vet jag inte hur medicinen påverkar detta. Jag hade mitt i gång i ca två månader då, ganska ny men efter de första nitrit spikarna.

Du kanske kan öka temperatur i alla fall 1-2 grader samt medicinera.

Lycka till
Anna