soffan96 skrev:Jag bryr mig jättemycket om mina fiskar och skulle bli jätteledsen om de dog. Jag vill verkligen att de ska må bra. :)
Det är jättebra! Välkommen till fiskarnas värld! Akvaristiken är en underbar hobby som är gravt beroendeframkallande :)
soffan96 skrev:Jag måste bara säga en sak till:
Min kompis har 3 stycken slöjstjärtar i en skål på ca 16 liter.. Hur funkar det??:confused:
Inte alls. Tyvärr är guldfiskar väldigt sega fiskar som tål mycket misskötsel innan de trillar av pinn och 3 st i en 16L skål är inget annat än misskötsel (om än välmenande). :( Jag tror att det är mycket därför myten om att guldfiskar "trivs" i skålar är så stark och långlivad. De överlever länge i missförhållanden men att kalla ren överlevnad för trivsel är inte rätt..
Vad det gäller den eftertraktade balansen i karet vi tjatar om så kan man ta algtillväxten som en måttstock:
Om man får mycket alger i sitt akvarium, alltså mer (och andra sorters alger) än enstaka små gröna prickar på glaset är det ett tecken på att man inte har balans i sitt akvarium. Algerna kan se ut som långa trådar, grönt slem eller brunsvarta pälsbollar men det finns mååånga arter. Alger kan man inte skydda sig emot utan bara bekämpa med antingen kemikalier eller att få akvariet i balans. Alger älskar nämligen förändringar och avskyr stabilitet.
I ett välskött akvarium i balans behöver man aldrig storstäda utan på sin höjd rensa i växtligheten och/eller slamsuga 1/3 per vattenbytesgång. Välbalanserat kar innebär alltså mindre jobb och gladare fiskar ;)
Försök byt in dina slöjisar mot andra fiskar/växter i zooaffären och påverka din kompis att göra samma sak. Ett annat (och roligare) alternativ är att du skaffar ett större akvarium till dina slöjstjärtar :D