drd skrev:
Har precis gjort rent mina 2 såna nu oxå efter att dom stått o gått i mitt 720 i lite mer än ett år.

Jag passar på att rengöra rubbet, filtermedia och vaddpatron och hela slangkittet i vatten som jag tömmer från stora karet här hemma.

På så vis inbillar jag mig att dom "goda" bakterierna inte dör lika mycket som om man kranar vatten ifrån kranen direkt på dom.

Mina var helt igensatta och snurra inte direkt på kan man säga utan dom bara rann lite......var helt klart dax att rensa.

Det jag märkte var att där finns en svart tunn "matta" som låg längst upp som var helt igenkleggad och dom slängde jag.

Nu satte jag dock i ny vit filtervadd "original" och rengjorde den blåa filtervadden så den blev helt ren och sköljde ur alla dom 3 olika facken med olika substrat i.

Nu har dom stått igång ett par veckor och går klockrent och jag hoppas dom kommer att göra det ett år till innan det är dax att rensa.

Nu har jag dock satt en bit svart filtermatta som förfilter på utsugen som jag rensar när jag ser att det är skitigt som fasen.

Hoppas du får rätt på ditt filter Amaro ;)

Jag gör samma sak, rengör med akvarievattnet haha, tror också att det räddar bakterierna :)

då förstår jag lite mer iallafall, när det pumpar sämre och börjar låta så gör jag alltså rent det. Filtermaterialet kommer jag tvätta i akvarievatten, tror dock att jag använder duschmunstycket och spolar av stenarna, sätter sig enormt mycket skit i dem. Eller så kanske man kan hälla dem i en hink akvarievatten och bara plocka upp dem? går går ju all skit också bort, det fassnar ju inte skit på stenarna, det är mer så att det fassnar skit mellan dem :)