Alla fiskar får mat en gång per dag, det får räcka. Det är sällan fiskar dör av svält.

Att MattiasL ställde frågan beror med all säkerhet på att en del L-malar är nattaktiva och därför inte vågar komma fram för att äta när belysningen är på. Sen är det ganska individuellt. En del individer vänjer sig att komma fram och äta på dan medens andra är kanske överförsiktiga och går hellre hungriga. Och ja det finns fiskar som svälter ihjäl. Det är t ex ganska vanligt att otocinclus svälter ihjäl i akvarier.

Fast jag tror som sagt inte att dödsfallen hos dig beror på matbrist, utan jag är övertygad om att det har med filterbytet att göra. Det är nämligen i filtret som merparten av nitrifikationsbakterierna etableras. Byter man filter rakt av försvinner dessa livsviktiga bakterier och vattnet blir förgiftat av ammoniak (i fall pH ligger över 7) och/eller nitrit. Det tar lite drygt en månad innan bakteriefloran åter igen etablerat sig och under tiden ska man tänka på följande:

1. kolla nitrithalten
2. börja tillsätta bakteriekultur
3. mata väldigt sparsamt
4. skaffa inga nya fiskar så länge det finns mätbara nitrithalter
5. vänta sen med att skaffa nya invånare några veckor efter sista dödsfallet

Vi ska in och göra ett vattentest i veckan så får vi se hur det går.

Mycket kan hända med vattnet under en vecka i ett akvarium som inte är i balans. Men visst ett test i veckan är bättre än inga. Bäst är ändå att skaffa sig ett nitrittest under såna här kritiska perioder.

Det som jag tycker du kan göra redan nu är att byta vatten ofta. Och tillsätta bakteriekultur nån timme efter vattenbytet.

Tänk på att unga små fiskar är känsligare än vuxna och sen finns det ju vissa arter som är betydligt känsligare än andra. Fast vuxna ancistrusar och siamensis brukar inte vara jättekänsliga.