Anna_mvb skrev:
Nu kommer jag med min nybörjars fråga...

I boken till fluval305 står det att man ska byta filtermaterial efter 6 månader, skumpatroner/vadd efter max en månad.

Nu blir jag förvirrad. Alla säger så olika. Jag var tvungen att göra rent filter två gånger trorts att mitt akvarium är i gång bara sen slutet av juli. Jag hade sjukdomar och använde aktivkol efteråt.

Då passade jag på på att tvätta filter med. Vadd var helt brun och smutsig, vatten med. Efter fyra veckor med aktivkol tog jag bort det och då var samma sak igen.

Har jag för liten filter? Jag har 240 liter och vattenflöde ser bra ut. Fiskarna ser bra ut och nya svärdbärarbebisar kom nu igen.

Undrande Anna

Du har tagit bort kolet nu eller? Annars tycker jag du ska göra det. När kolet slutar vara "aktivt" och fungera som det ska, så kan det släppa ut en massa ämnen i vattnet som är giftigt för fiskarna.

Vadden SKA vara brun och smutsig :) Det är ju denna bruna "gegga" som är det som ska vara i ett filter. Där sitter alla nyttobakterier. Gör du rent filtret dödar du säkert 90% av bakterierna. Så det bruna är bara bra :) Låt filtret vara, och ta bort aktivt kol, och rör inte filtret på flera månader...

Men om du har sjukdom i akvariet och har använt mediciner eller aktivt kol, då kan du ju skölja av filtret lite i gammalt akvarievatten efteråt, och ta bort kolet... Men försök rengöra skonsamt.

Enda gången då man BÖR göra rent filtret, är när det är så igensmutsat att vattenflödet är dåligt, att du kan märka att vattnet från pumpen blivit svagare. Då kan du skölja av den värsta geggan, men använd då en hink med gammalt akvarievatten. Men helt rent ska filtret aldrig bli, det får gärna vara lite brunt kvar även om du har sköljt bort den "lösa geggan".

Så har jag förstått det iallafall. Till slut kommer du ha så mycket nytto-bakterier i filtret att de bryter ner den värsta geggan så att det blir en väldigt "fin" gegga kvar.... Då har du fått en bra balans i filtret :)

Om ditt filter blir igensatt med smuts så snabbt att vattenflödet minskar synbart på bara några veckor, ja då har du ett för litet filter.