erikthur skrev:Hur stort var odlingsakvariet ifråga?
Och hur stora var "cykelkorgarna"?
De såg ut att vara i 100-literklassen, ganska djupa dock, så kanske några liter mer.
Cykelkorgarna är vanliga standardkorgar, som jag kunde se 25x30 eller något i den stilen. Han hade häktat på dom på kortsidorna. Föräldrarna har bra spejs att simma på och det såg inte "ihopträngt" ut.
Det kanske inte är det snyggaste man kan se i ett kar, men det verkar ju otroligt effektivt, om man just är ute efter att dra upp yngel.
För min egen del tänker jag inte ens på guppy-yngel. Jag har ju en grupp Endlers i mitt 600-litare, tillsammans med bla.a. en jädra massa tetror - och mina guppys blir bara fler och fler hela tiden. Men, som sagt, jag ser ju här på forumet att många har bekymmer med yngelkassar o.dyl. så det här kan ju vara en idé - åtminstone för något större kar.
Annars kan man ju köpa något finmaskigt nät, där maskorna är lagom stora för ynglen att simma igenom när de är nyfödda, och böja till en lagom kasse och hänga i karet!:)
Nåväl, den här idén är ju långt ifrån ny, men jag tänkte på alla dom som har bryderi med tajtare nätkassar där föräldrarna käkar upp sina nyfödda direkt.