heeke skrev:Ser inte att det tagits upp tidigare i tråden, så då gör jag det.
Att få ett strömt kar, dvs med mycket cirkulation i bara ena riktningen är inga problem, men du pratar om att ha olika nivåer. Jag förstår det som om du vill efterlikna naturen med vatten som rinner nedåt, dvs med en viss fallhöjd från ena sidan till den andra.
Det blir isf mycket svårare att åstadkomma i ett sånt litet kar. Visst kan man få nivåskillnad, men jag antar att du vill ha ett vattendjup på minst ett par cm i själva "fallet" och då krävs väldigt mycket vatten under kort tid. Får en känsla av att det kommer bli rejält "plaskigt" i ett så pass litet kar.
jag tänkte ju att man skulle göra en laxtrappa i kanske 5 steg eller ngot så att de blir små etapper/dammar. Testade detta som sagt i en liten balja, men de va lite som du sa där. Det blev plaskigt, virvlar och strömmar åt alla möjliga håll. De e sånna fall om man kunde få en "mängd" med vatten ist för sån stark ström som en pump ger. Men iaf det blev ju en viss skillnad i blaljan fastän jag bara hade två trappsteg..typ 1-2 cm. Fast det är inte så viktigt ändå hade inte tänkt mig vattenfall direkt. Igentligen skulle man haft ett djupt och inte så högt kar för att få det bäst.