Kramfors skrev:Vad är det för betende när en Rottweiler drar av kopplet och kommer ut på gatan springer 50 meter och anfaller en liten valp.
För att sedan försöka bita valpens ägare, vad säger psykologin om det.
Jo, å vad är det för beteende när en schäfer kommer utflygande ur skogen och biter min hund när hon inte ens sett den andra hunden? Eller när samma hund en vecka senare biter en liten valp? Eller när en tokilsken liten gulröd terrier (vet inte rasen) kommer rusande från hyfsat långt avstånd och tuggar sig fast i en pointer som älskar alla andra hundar?
Jag har stött på ett par schäfrar som varit helt rabiata, men väljer att bedöma rasen utifrån de exemplar jag haft närmare kontakt med och lärt känna. Att min yngre belgare blivit illa biten av en jack russel som ville "leka" gör inte heller att jag tycker att alla russlar är knäppa... Däremot är det inte en ras jag skulle vilja ha själv.
Med det vill jag bara säga att man kan välja mellan att var öppensinnad eller trångsynt.
Till skillnad från många andra gillar jag verkligen den här tråden. Mest för att det diskuterats så många intressanta saker. Jag har inte skrivit många gånger men läst desto mer.