Kramfors skrev:Jag hänvisad inte till vad tidningar skariver, utan när de namnger en källa till artikeln, i det här fallet Malmös gatukontor.
Vad har du för källa att inte problemen blivit större med åren.
Varför har det kommit en ny lag om hundar.
Tror du inte att det finns hundar som har dåligt psyke.
De senaste året har det gjorts 2600 anmälningar mot hundägare som slarvar med tillsynen av sina hundar. 65 procent av fallen handlade om attacker mot människor eller djur.
+ Ett okänt antal inte anmälda.
Vem är du som så säkert kan uttala dig?
SVAR:
Jag har gått flera kurser som riktar in sig på hundarnas mentala bit:
Deras Psykologi, varför och HUR hundar beter sig på ett visst sätt när dom blir skrämda, arga osv. Samt hundars kroppsspråk.
Jag tror nog jag har lite mer praktisk erfarenhet än en kontorsnisse som du.
Problemet är byråkratin, vi utövar lagar som någon kontorsnisse har skrivit.
Dessa kontorsnissar har inte ens kunskap nog att blocka upp hundbajs och sedan sitter dom och bestämmer hur vi ska hantera situationer som inte ens vissa mentaldomare kan reda ut.
En hund tilltar oftast 2 beteenden vid en obehaglig situation:
*flykt
*"skrämma iväg det läskiga"
I vissa fall blir hunden så trängd eller har starka minnesbilder från en tidigare trängd situation att den utlöser ett BETEENDE som inte tillhör hundens normala beteenemönster. Den biter.
Om en hund biter kan man se på två sätt VARFÖR:
*Den lutar hela sin kropp bakåt efter bettet, växlar mellan flyktstart och hot- Detta beteende visar en rädd hund som i desperation använde en sista utväg; den bet för att få bort det jobbiga som hände. Om denna hund kan jag säga att en munkorg på stan inte är nödvändigt, denna hund biter bara om den blir trängd, och det är upp till personer som inte kan läsa hundars kroppsspråk att inte tränga sig på okända hundar.
Hunden kan genom sitt kroppsspråk säga till oss "snälla kom inte hit jag är rädd", men en okunnig människa ser inte detta utan lutar sig framåt (vilket är hundens sätt att hota någon), och sträcker fram handen. Det är människans okunskap som startade konflikten.
Alt. 2*Hunden släpper inte alternativt tar omtag i bettet, kroppshållningen är spänd framåtlutad och svanshållningen är hög: Denna hund har blivit präglad tidigare i liknande situationer och kanske hetsad i hundslagsmål eller dyligt.
Det enda jag rekommenderar till det sista alternativet är avlivning. Om en sån hund har munkorg spelar ingen roll, den mår inte bra och lider psykiskt varje sekund av rädsla och annat.
Tack för mig...