Det finns yngel på fyra "ställen", eller såhär; Ett par, där både hanen och honan är aktiva, verkar vara de som har bäst chans för tillfället att få sina yngel att överleva. Sedan ligger en ensam hona och vaktar några stycken, likadant ligger två hanar på varsit håll och vaktar.
Jag blir inte riktigt klok på hur de fördelar det här vaktandet, men det som ser bäst och naturligast ut, är där både honan och hanen vaktar tillsammans - eller så är det bara invanda fördomar.
Grejen är att snäckan där båda föräldrarna är aktiva, där ser man flest yngel, samt att ynglen rör sig mer.
Hos de andra tre är ynglen ganska sporadiskt förekommande och man ser dom titta fram bara då och då.
Att fota de pyttsmå ynglen är jättesvårt - iallafall med min sketkamera och okunskap - men jag kan försöka få till en filmsnutt, för då brukar man ju se att ynglen åtminstone rör sig!
Lycka till med ditt akvarium, skriv gärna in här eller i någon annan tråd och berätta hur det går - Ocellatusarna, och andra snäcklekare är verkligen kul att kolla på:)

Edit; vad är det för vacker blå snäcka/snigel du har som Avatar?