Gaffel skrev:Exakt, det ska vara helt stumt, tycker iofs heller inte att du behöver vara orolig, släpp spänningen på foten, sparka benet rätt och sätt det i spänn igen, det ska var lite gråa hår och spänning i tillvaron..
Vad som däremot är intressant är om det även har blivit en skada på själva aluminiumprofilen..
Om du ska lyfta någonting så tungt i våg så hade jag rekomenderat domkraft och ett par längsgående rektangulära balkar/reglar så karet står stabilt när du ska försöka få bort knutkorset.
Är ju som så att det antingen är en fyra (K2004) eller femma (K2006) och om det är en riktig Porsa knut med ingjuten aluminium så kostar den mellan 60-75 på svenska marknaden, däremot är det riktigt jobbigt att byta ut den med karet på plats eftersom just den manövern kräver att du lossar flera kors, mät ytterdimensionen på aluminiumprofilen, ska vara 25mm och inner måttet 22.
www.porsa.dk
Och där kom grekiskan! *S* De här knutarna försökte jag och sambon sammanfatta tidigare idag, försökte minnas hur det var. Nu är jag inte ett dugg klokare! Fyra? Femma? Och hur vet man om det är en riktig Porsa (utan att skära sönder i jakt på invärtes metall? Eller det är bara det som kännetecknar?
Yttermåttet är 25 mm iaf.
Domkraft var en bra idé! Ska verkligen ha det i åtanke om/när det blir aktuellt. Även om vi tar ut så mycket vatten vi kan så känns det betydligt säkrare än att lyfta och balansera "förhand".
Men jag blir mer och mer övertygad om att jag ska prova att skjuta rätt benet i första hand.
Är ingen synbar skada på aluminiumen, men man vet ju aldrig vad som kan dölja sig när man börjar rota i eländet..
