patriksg skrev:
HAHA! köpte ett sånt 112L i helgen, dock på Nols ciklidhobby för 890:- ca. hängde med en håv (kan ju vara gott att ha en håv till varje kar) Pump, värmare och belysning! Sen köpte jag en möbel på herkules zoo.. Han i Nol har ju annars billiga 54L Tror dom ligger på 400:-

Bra priser! :) Ser dom ut att vara vällimmade?

Nu till något trist. Har ett 45 lit. sällskapsakvarium jag startade upp för inte så längesen. Har vanliga guppys, algätare och zebrafisk i detta kar. Först dog en guppyhane... jag tänkte inte mer på detta. Såg inga tecken på sjukdom. Imorse visade en guppyhona samma tecken. Lite blekare i färgen och så hängde hon nära utan i ett lugnt hörn av karet med utspärrade fenor.

Eftersom det inte fanns några tecken på sjukdomar så antar jag att Ph-värdet kan vara lite off. Har egen brunn och vattenfilter till detta, så jag ringde föregående ägare till huset och hörde efter hur dom skött vattenfiltret. Dom hade inte gjort nåt alls med detta på många år.

Förmodligen räcker det att rengöra sandbädden i vattenfiltret för att få bra vattenvärden igen. Ska göra lite tester på vattnet så fort jag får tid.

Idag var jag på biltema och handlade på mig förlängningskablar. Kommer gå åt rätt många. Akvariebelysningen i hyllorna kommer ha separat el och styras av en programerbar digitaltimer.