Anneth skrev:Med fel ägare kan vilken hund som helst bli farlig, en hund blir vad man gör den till. Klarar man inte av att ta hand om & fostra hundar som rottweiler eller hundar av pitbull/kamphundstyp då ska man helt enkelt inte ha ngn sådan hund för det är inga leksaker som dom har i kopplet.
Och det är inte hundens fel om den går till anfall det är ägaren som brister i sitt ledarskap.
Med rätt ägare blir de flesta hundar hur trevlig som helst, oavsett vad för ras det är.
Det bästa vore om det infördes hundkörkort eller ngt liknande så att inte vem som helst kan skaffa hund.
Jag möter stort sett dagligen olika hundar av pitbull-typ och dom hundarna är supertrevliga & goa. Det är bara att kolla på min whippet, han blir superglad när vi möter sådana hundar, och han är ändå rätt så kräsen beroende på vad för hundar vi möter.
Hälsningar från Anneth
Denhär tråden verkav vara död, men jag vil ändå svara! Oftast, speciellt mer rottwailers och blodhundar, så är det ägarens fel att hunden blir aggresiv, men min GOLDEN RETRIVER blev aggressiv och jag kan säga att felet inte var vårat! Han hade en egne plats dit han fick dra sig undan, han belv skolad, han var väldigt lydig med mig och pappa. Men sen när problemen kom så ringde mamma kennel klubben och berättade om min hund och sa att kennel vi hade valt i all hast var sämsta möjliga kenneln i hela inland och om man vill ha en frisk hund så är det siste kennel varifrån man ska ta en velp.