Nej om det är en Ancistrus L144A (skäggmunsmal) som är en ganska vanlig mal, så ska den ha prickar.

Jag har fått förklarat för mig att alla fiskar har parasiterna (Ichthyophthirius multifilis), och att detta är orsaken till vita prick sjukan ihop med stress. När fisken blir stressad (t ex vid transport osv) så förlorar den "slem" som den har på kroppen och blir då mottaglig för parasiten. <<Jag kan inte med 100% säkerhet säga att det är exakt så här det går till men det var personal i en djur affär som förklarade detta.

Om det skulle vara så att det är vita prick på din mal så kan du inte ta död på parasiten sålänge det är på fisken, utan det är när den släpper och simmar fritt som den slås ut av medicineringen. Vitaprick är en process där parasiten sätter sig på fisken (dom vita prickarna). Sen släpper den och förökar sig och därefter angriper den igen. Man kan skynda på processen genom att öka temperaturen. Men tänk på att detta också kan stressa fisken, och det var stress som från början utlöste problemet.

Någon får gärna rätta mig om jag har fel, men det är så här jag har fått det förklarat.

MVH /Tobias