Jag är inte ett dugg rädd för att beröva någon akvarist hans/hennes hobby, förhoppningsvis gör jag tvärtom.
Wikilänkar ger en ganska så bra bild över ett fenomen och folks attityder kring det. Det ger dock sällan vidare bra källmaterial. I Nitratlänken du använder dig av finns det en länk angående giftighet och den är från en läkarsite. Den bekräftar vad jeg redan visste, nämligen att nitrat i mycket höga doser kan hämma ett barns (under 4 månader) utveckling. Det var denna vetskap som gjorde att kvävereningen i vattenverk kom igång på allvar i sverige på 70talet. Senare vetenskap har dock belyst att algblommningarna i östersjön kan ha sin orsak i alltför väl kväverenat utsläppsvatten, men det är en annan historia.
Trots att jag under lång tid inte hittat någon vetenskapligt baserad artikel som kan fastställa samband mellan nitrathalt och fiskhälsa så har jag tvingats vara mycket försiktig i mina försök, dvs "bara" ca 250ppm i 8 månader i ett växtakvarium. Växterna ser bättre ut än aldrig förr och inga fiskar har skadats, blivit sjuka eller dött. Jag ser i dagsläget ingen anledning att avbryta detta försök då det fallit ut över all förväntan.
MVH
Magnus