A C-son skrev:
Kanske det... Men jag var faktiskt livrädd för Madam Medusa (Bernard o Bianca) när jag var liten![:o] Riktigt otrevlig med sina arga krokodiler...;)

Ja, på en punkt är faktiskt Disney inte så könsstereotypiska, alla skurkar är inte män, skönt nog. Däremot gör de skurkarna extrema i utseendet, pinnsmala, smällfeta, och/eller en konstig hudfärg, som t.ex Yzma i The Emperor's New Groove, hon ser mest ut som en zombie. Att Mulan inte ville gå längre, är kanske en sensmoral, att makt inte är allt. Hon kom från landsbygden, och ville kanske tillbaka dit, till sina föräldrar. Alla är nog inte maktgalna, även om de har chansen att få makt, som tur är.

Men min mening med den här tråden var inte att det skulle bli en debatt om kön och stereotyper :p :D

Visst, man kan reagera på så´na saker i en del av filmerna, men det är ju ungefär som med Hergés Tintinalbum Tintin i Kongo, som ibland har fått kritik för hur svarta avbildas. Hergé har visst sagt att han inte är stolt över det, och att albumet färgades av den tidens syn på Afrika och svarta. Många av Disneyfilmerna är ju gamla, och bygger på gamla traditionella sagor, och därför är väl könsroller och stereotyper därefter. Men i Mulan t.ex, så ändrade de ju faktiskt den riktiga Mulans tragiska öde, till att hon istället blev Kinas hjälte. Det finns nog de som är värre än vad Disney är. Och Disney har faktiskt ofta bra budskap och sensmoral i sina filmer, Tarzan t.ex handlar ju om utanförskap, och rädsla för det man inte känner till (fördomar och rasism), i hur gorillornas ledare Kerchak bemöter Tarzan.

Men som sagt, det finns roligare saker att diskutera :) Disney står ju för så mycket bra. Tuomas Holopainen i Nightwish har sagt att han nå´n gång vill återgälda allt som Disney har givit honom, och det finns säkert fler än han som känner likadant.