Fuzzop skrev:Lili76: bara en undran, hur lång tid tar ett sånt könsbyte om dom nu ägnar sig åt sånt? jag själv gjorde missen att köpa 1hona och 5hanar från en djuraffär där dom påstod motsatsen allså 5honor och en hane, men idag återstår bara den största och den skyggaste hanen, dom andra levde som längst 3 månader och kunde aldrig se nån sån förändring på dom så det kan knappast vara huvudregel iaf. Ursäkta att jag missade det där "troligen" morska upp sig, min hane va nog född urfeg :)
Förändringen pågår fortfarande, så tillvida att dominanta hanen (som tidigare var maskerad till hona) fortfarande utvecklar ryggfenan. Men från början till nu har det pågått under ca 5 månaders tid. Den fd dominanta hanen närmast förintades så där gick det betydligt snabbare. Under ett par veckors tid var han ordentligt utstött och jag var beredd på att mista honom, men ville låta naturen ha sin gång. Och jodå, idag är han accepterad även om han (liksom de andra) blir föremål för den dominantas jakt för att hålla sina "undersåtar" i schack. Hans ryggfena är nu rundad och kort.
Det har varit en intressant studie och på så sätt är jag glad att jag fick vara med om det, även om det sved att se min favorithane förtryckas...
Det är väldigt vanligt att djuraffärerna har problem med könsbestämningen och det är delvis därför som jag tycker det är dumt att börja byta ut individer redan nu i TS akvarium.