Det låter som en bra storlek som startkar.
Tänk sedan på om du ska ha ett akvarium med mestadels växter eller ett mest mestadels sten. I det första har du (grovt hugget) alla sydamerika- och asienfiskar plus afrikanska utanför de stora sjöarna. I det andra har du mina favoritfiskar - ciklider från malawi- tanganyikasjöarna. Vattenvärdena skiljer åt mycket mellan de olika typerna. Inte nu sagt att du inte kan ha en sydamerika-biotop med mycket rötter och sten också, men så går huvudlinjerna. :)

Faktiskt tycker jag att malawi- och tanganyikaciklider är mera lättskötta än de andra typerna, detta eftersom vårt normala svenska vattenledningsvatten passar bra till dom. För, om man skall vara petig, så är pH-värdet i de andra typerna generellt lägre, vilket gör att man får joxa med att sänka pH vid alla vattenbyten. Men, även dessa klarar sig i kranvatten, fast du får kanske inte så fina växter som du tänkt dig.

250 liter är såpass stort att du kan välja och vraka. Om du inte har varit inne fiskartbeskrivningarna härinne, så surfa gärna in där och spana lite.

Bottenmaterialet är nog det som spelar minst roll för fiskarna, om man inte nu skall ha t ex Corydaors-malar. De har känsliga skäggtömmar, vilka skadas om bottenmaterial är vasst. Växterna är dock känsla för vad för botten det är. Allt för fin sand trivs inte de flesta växter i.

Inredningen i övrigt kan vara rötter eller sten (eller imiterad sten). Malawi- och tanganyika gillar stenskravel, medan rötter är populärt hos bland annat L-malar, som ancistrus.

En bakgrund är väldigt fint att ha - och de finaste är de som man sätter i akvariet. Bland dom är svenska Back To Nature de allra bästa, men de kostar därefter, också. Allraminst bör man ha något som täcker baksidan av akvariet, det ser rätt tråkigt ut annars.

Tror jag har skrivit tillräckligt i ett enda inlägg nu. Så fundera först över vad för sorts akvarium du vill ha - kolla gärna mitt 540-liters Malawi och mitt "Gröna burken" på min sida så förstår du vad jag menar ovan. :)

När du börjar luta åt något håll, så fortsätt skriva, så får vi se vad vi kan hitta på. :)