Kardon,
Det beror på mycket (VF/Odlat, storlek på fisk/kvalitet, hur fisken är uppdriven som du köper, om du vill kunna odla på dom etc etc) Bra svar får du säkert om du registerar dig på http://www.diskusforum.se/ (eller ställ frågan här på zoopet). Här finns 100-tals år av samlad erfarenhet så det finns säkert någon med liknande förutsättningar som kan ge ett mer exakt svar... Kanske tom någon från din hemort med exakt samma vatten.
Spontant så tror jag att det kommer att fungera för dig, men det beror som skrivet på många andra parametrar och dina egna önskemål.
Som med all frågor man ställer så får man olika svar så det handlar om att bilda sig en egen uppfattning plus att man ganska snabbt lär sig vilka som har erfarenhet och vilka som "köpt" doktorshatten. Dock så tycker jag inte att diskus är så svårt som många säger, men startar man med 5-kronor i ett sällskapsakvarium så får man vara beredd att jobba ordentligt med vattenbyten sjukdomar etc. mot att starta i ett tomt kar. Jag har valt en medelväg just nu som är lite av båda och inte bedömmer såom ett problem samtidigt som det ser bra ut för ögat.
/Christer