NiXoN skrev:Vanliga pumpar med 1000l/h är ingen höjdare, köp nån billig stream istället Tex ett par seio pumpar...
Du får ett bätre flöde och mer kraft med väldigt lite värmegenerering, och så slipper du byta ut dom senare när du sett ljuset;)
Om man följer "normen" så skulle det va 40kg LS för ditt kar, sen efter det så är det lite av en smaksak hur man vill bygga upp de hela(mer sten eller så).
Vad är det för skummare? Ett tipps är att leta efter en tyst beganad, dom billiga modellerna brukar kunna låta nåt otroligt ibland(även dom dyra kan vara ljudliga).
När du skriver så kom gärna med modell och märke på prylarna, det finns mycket skräp på marknaden som man inte kan rekomendera.
//NiXoN
40kg känns ju ganska lite men jag har oxå hört att ca 10% ska vara nån typ av tum-regel. men då kan man kanske bygga upp grunden med faxe och sen täcka den med LS???
Ok det är kanske värt att sattsa på stream-pumpar istället. Har bara en kännsla av att det är lättare att dölja vanliga pumpar... Men det är kanske bara nåt jag fått för mig.
Skummaren är nån modell som dom använder i butiken på Leasing i sumpan. kommer inte ihåg namnet på den. dom använder den lilla varianten till ett av deras korallkar. Och den större skulle snart komma ut på marknaden.
Nackdelen att köpa en beggad skummare är att jag har så dålig koll. Känns tryggare i en butik där man "räknar" med "rätt" saker och kunnig personal som kan hålla mig i handen...[:o]