Lååångt svar...

toccata skrev:
Jag tror du ska fortsätta med kanske 20% vattenbyte varje dag och tillsätta Nitrivec varje gång (överdosera), jag skulle inte ha vågat göra något mer än så... Ge akvariet en chans att verkligen bilda bakterierna som behövs.

Grov sand kan vara bättre för växterna just därför att det kommer ner mer syre i den sanden, och nyttobakterierna i sanden gynnas av detta. Så det är ingen fara med din sand.

Lycka till!

Ja, jag håller med...
Jag skulle kanske ha nöjt mig med 10% per dag om inte fisken såg hängig ut... Jag skulle dessutom ha kramat ur filtret ett par gånger i smutsvattnet från akvariet för att få bort det överflödiga skiten och döda bladrester.. Och matat fisken med lite fryst cyklops... och saltat vattnet lite.. ;) men det är JAG!!!

Det är väldigt viktigt när man hjälper nya att man påpekar "så här gör jag eller tycker jag" för det kom upp en tråd förut med "varning för felaktiga råd" och det är lite läskigt tycker jag.
Alla gör vi olika och allt fungerar olika för alla och man ska fråga många och sedan bilda sin egen uppfattning och prova sig fram.

Man ska aldrig, inte med någonting i livet, bara lyssna på någon annan utan att tänka själv och fråga flera!!! ;)