Salt kan hjälpa till lite genom att utjämna den osmatiska balasen mellan fisken och vattnet. Den behöver då inte lägga så mycket energi på att pumpa ur vatten ur kroppen, så det kan säkert vara bra.
Symptomen är så allmänna, att det är enormt svårt att säga något specifikt, men vattentemperaturen är väl det första jag tänker på. Kampfiskar trivs i temperaturer mellan 25 och 30 grader - alltså lite varmare än vad man vanligtvis har, och börjar han bli till åren kommen kan det vara svårt om temperaturen är lite för låg.
Sera Furan är jag för mej är ett medel mot bakterieinfektioner, det är dock svårt att bota interna infektioner genom att ösa medel i vattnet...kanske man kan doppa maten i en lösning med medicinen?
Om du behandlar i akvariet kommer medicinen att slå ut även de bra bakterierna i filtret - så håll koll på nitritnivåerna. Jag tror inte det är en så bra idé att isolera stackars Slobodan i en ölkanna...stressen flytten innebär kommer nog att ta knäcken på honom.
Så i med lite salt (sök efter dosering här på forumet, det finns många trådar om det) plus höj tempen till omkring 27 grader i första hand. Blir han inte piggare, i med medicinen enligt föreskrifterna.

Jag vet dock knappt någonting om räkor och hur de reagerar på medicinen...om den innehåller metaller kan det vara riskfyllt...har för mej att räkor är känsliga för det. Men jag kan ha fel.

Hoppas att Slobbe klarar sig!