axeisi skrev:
jo hade inte tänkt att ha någon inredning alls i tillväxt karen eller kanske någon tegelsten eller liknande, men hade inte tänkt att ha bottensubstrat för då blir det lättare att hålla rent.

i spott karet hade jag tänkt att ha många små grottor. och en eller två till honan. bör jag ha bottensubstrat där?

Kom på att jag ska börja med socolofiarna istället, funkar det att ta en hane och två honor till mitt 100L eller blir de för få kvar då? 1+1 ? sedan undrar jag också om det går fortare ifall man byter hane efter att första honan har börjat att ruva?

Kommer med bilder till helgen.;)

Det brukar vara bra med ett tunt lager mörkt grus för att inte fiskarna skall känna sig stressade, men det är som du säger lättare att hålla koll på matrester utan bottengrus. Men i spottkaret kan jag ej se att du behöver mata så hårt att du behöver vara utan grus. Har du inte grus så se till att det är något mörkt under karet iaf.

Kläck artemia om du vill ha en god tillväxt på de nyspottade ynglen.

Jag tycker också att du bör ha fler honor, men det går att sätta ihop 1+1 om man vill ha lek av just det paret av någon anledning, se bara till att det finns chans för honan att undkomma. Och kör du på den varianten så se till att honan får vara själv ett tag i den nya burken innan du introducerar hanen. Annars fungerar det oftast bäst med grupper av fiskar när det gäller de flesta mbuna, några hanar till ett gäng honor. Då sprids dessutom hanarnas aggressioner på flertalet fiskar, de får fullt upp med att hävda revir (om de är revirhävdande) och med att jaga och "bråka" med andra hanar, så honorna undslipper det värsta av trakasserierna. Dessutom triggar det ofta till lek med lite konkurens verkar det som. Ensamma par, eller ensam hane med ex 2 honor kan faktsikt bli lite "lata" och inte så produktiva som fiskar som går i grupp, detta gäller inte alla fiskar naturligtvis...