Jag skötte min bokföring själv, men lämnade in papperna för bokslut och då kostade det 4000:- +moms för inkomståret 2006. Enskild firma.

Ang. svarta pengar, så tror jag att många inte förstår hur mycket dom missar. Förutom att pensionen och sjukförsäkring mm sjunker så tänk på detta:
Du redovisar inte alla vinster, den bokförda omsättningen(vinsten) minskar. Det rullar på och du vill utöka, helt plötsligt så får du erbjudande om "den perfekta" lokalen. Men när du går på banken och vill låna så säger banken NEJ, boksluten har sett för dåliga ut, de ser ingen potential. Och pengarna du tjänat svart har du naturligtvis blåst på annat......

Eller:
Efter att ha drivit firman ett antal år så vill du lägga av. Du vill sälja och annonserar ut firman. Du vill ha pengar för lagret och sedan xx:- för själva bolaget(goodwill osv). Men vad händer, jo dels så vill inte köparna betala för hela värdet av lagret, en del har ju legat där i 5-10år, de vill inte betala många kronor för inventarierna, du har ju inte haft pengar över till att köpa nya under åren. Sedan så har ju firman aldrig visat någon vidare vinst. Jo, men du har ju kunnat plocka ut si och så mycket svart också, jättebra.....
Men då skakar köparen på huvudet och frågar hur du kan bevisa det?

Vid en seriös försäljning då man skött bokföringen ordentligt och redovisat alla vinster så kan man få ut 3-5 årsvinster utav den vinst bolaget redovisat, utöver lagret och inventarier.
Så genom att ta ut pengar svart så binder man ris på sin egen rygg om man skulle vilja sälja eller gå i pension en dag.