Azur skrev:Skulle du vilja posta om den länken? Den verkar ha blivit trunkerad, och jag skulle hemskt gärna se en bild på uruguay-borelli - den har jag aldrig sett.
Men... Bägge färgmorferna förekommer syntopiskt, säger du? Det är en indikation på att de ÄR separata arter, inte tvärt om! Har nån gjort korsningsförsök?
Om du har några länkar eller citations till studier av borellis morfer får du gärna posta dem, för jag har alltså hört precis omvänd utbredning (yellowhead dominerar i söder, och opal i norr) av folk som samlat fisk i Argentina, och två fiskforskare jag pratat med som samlat i Uruguay hade inget minne av nån variation bland hanarna alls.
Borellii har liksom några andra apistoarter två färgformer, en gul och en blå, (samt en del variationer på temat). Ap. Luelingi och Ap. Gibbiceps är exempel på ett par andra arter som har en blå och en gul färgform.
Detta är en ganska grundmurad kunskap om Borelli, jag tror inte någon idag tvivlar på till ex. Wolfang Staecks studier av Borellii, när det gäller färg former och geografisk utbredning.
På svenska kan du läsa detta från ciklidbladet 1991. Artikel av Wolfgang Staeck
http://213.180.95.58/artikelarkiv/cb_artikel_visa.php?nr=9104&lopnr=2
Här är en länk till en diskussions tråd om Borellii på apistogramma.com
Rätt intressant faktiskt. Har du läst artikeln av Wolfgang staeck som jag refererar till i slutet av tråden?
Jag kan scanna artikeln och skicka den till dig om du är intresserad. Mycket uttömmande, men tyvärr på Tyska. Denna artikel har ett antal foton som exemplifierar de olika färg varianterna. Den ockra gul färgade varianten från Rio Uruguay finns med också, (tyvärr något suddig)
Artikel fanns publicerad i "Aquarium Heute" 99-1 och det är den mest omfattande som berör Ap. Borellii som jag har läst.
P.W. är förresten min ID på apistogramma.com
http://forum.apistogramma.com/showthread.php?t=3497&highlight=uruguay
Om du vill läsa mer om detta, är Uwe Römers "Cichlidatlas" 1 och hans information om Borellii också bra info.
Azur, du har helt rätt när det gäller färgformer och nord och syd! Jag rörde ihop det!
Notera också vad Juan på apistogramma.com svarade när jag frågade honom vilken färgform han fångade på sin tur i Norra Argentina.
"Yellow heads.The opal coloration, as far i know, only begins to appear in the north of Santa Fe province".
Drömmen vore ju ändå att på plats, själv kunna fånga Borellii och studera hur olika färgformer förekommer. :)
Mvh/