Katharina skrev:
Utan att kunna så mycket om just denna branch utan mer om affärer överlag så skulle jag kunna anse att det vore mer ekonomiskt att ta över en befintlig butik och ha sparkapitalet till att renovera, nischa sig och köpa in attraktiva nyheter... :)

T ex. Även om man inte säljer så mycket grodor, sjöhästar osv så kan visningskar av den sorten göra att folk tycker att det är kul att gå och titta.. Man bör alltså ha en hel del visningskar = kundraggare.. ;)

Läget och liten lokalkostnad är det viktigaste. Fasta utgifter är det som driver folk i KK.. Butik är en tuff branch och kedjor har leverantörsrabatter så de kan sänka priserna. men jag vet inte hur det ser ut i just zooaffärsbranchen.. [:o] ;)

Läste nånstans att man inte fick ha fisk och dylikt utan att ha dem till salu, det räknades som utställning eller nåt. Min tanke var ju att ha en butik eller affär där man säljer saker som inte finns i varenda affär men även ha en akvariedel. Som en Zooaffär som bara har akvariebiten o tillbehören och byta ut allt annat mot andra grejer som kan tänkas sälja då de sakerna inte finns i staden men ändå finnas efterfrågan.

Kjell, min fråga till dig då är om det skulle göra någon skillnad om man gick kurserna och det för att få ha akvariefisk i affären (lockar ju kunder) men att inte satsa på så stor mångfald, utan mer att sälja fisk från lokala odlare och även från mig själv. Kanske 15-18 akvarier (5,6x3ställningar). Sedan ha resten av butiken fylld med saker man kan tänka sig säljer, dvs inte kattsand o leksaker som de andra zooaffärerna har. En blandad affär :)

Det kanske inte finns många affärer,butiker som har en sådan blandning.. Man kanske inte ens får blanda så?