[LIST]
[*]Man behöver ju ca 0,3w ljus per liter det blir alltså 4-5st 59/60cm lysrör (20 W styck). Och det låter som om det är väldigt många? Stämmer detta i mitt fall i mitt akvarium eller ska man kanske till och med ha fler? Då behövs det dock T5 rör, annars blir det nog platsbrist.

- Ja, med dom proportionerna blir du ju många rör...

[*]Har ni några tips på lysrörs sort, jag kommer använda mig av T8 lysrör och har nu en "auqa glow - 18.000K" och en "sun glow - 4.200K", vilket ger ett ganska fint ljus, men vad är optimalt i ett anubias bombat akvarium med höjd på 65cm? Vilka lysrör skall jag ha?

-Om du gillar dina auqa glow och sun glow så kör på dom annars är tex Philips Aquarelle omåttligt populärt här i sverige.

[*]Eftersom ny ljusramp skall byggas, hur hög skall den vara? Alltså hur många centimeter mellan vattenytan och lysrören?

-Gör så det blir praktiskt och elsäkert, utan att för den skull överdriva avståndet.

[*]Nya ljusrampen kommer byggas i trä, ska jag vitmåla insidan eller skaffa någon form av reflektorer?

-Gör båda delarna.

[*]Gödning? Allmäna tips ang mitt akvarium och gödning.

-Göd med Tropicas (eller någon annans) flytande gödning eller blanda själv med PMDD.

[*]Andra saker jag bör tänka på, eller andra synpunkter som ni har.

-Med en så smal och spretig rot kanske det blir snyggare med någon mossa eller annan lite finbladigare växt. De flesta (men inte alla) Anubias hur ju relativt stora blad vilket jag tror kan bli fult ihop med en alltför smal rot.
[/LIST]