Katharina skrev:Jaha.. Det var bra att veta.. Man ska inte lyssna på vetenskapen... ;)
Det är samma med Alsolsprit.. De säger att man inte ska ha det på men det finns inget bättre..
När min sambo hade en brännskada och hade sönder en blåsa på sjukhuset så fick han in fula bakterier i såret. De tog odling på såret och skickade ett brev efter 1 vecka att han behövde antibiotika. Då hade jag tagit bort det med alsolsprit för länge sedan.
Vetenskapen säger att Alsolsprit dödar de nyaste cellerna men hur mycket celler dör inte av en infektion i köttet då??? Det gröper ju verkligen ur... Stenkorkat, tycker jag.. Hellre alsolsprit på en halvtimme än att äta antibiotika, tycker jag...
Just det där med antibiotika är ett skit. Min ena hund har under sommaren tampats med djup pyodermi (stora sursår orsakade av stafylokocker). De 2 första gångerna fick han våldsama antibiotikakurer. Den tredje gången skiten dök upp var veterinären på semester. Rakade ner området och tvättade noga flera gånger om dagen. En vecka senare var det i princip borta.. Utan antibiotika! Och efter det kom det inte tillbaka mer. Ger mig tusan på att antibiotikan sänkte imunet som i sin tur gav inträde åt stafylokockerna att gro. (Hela pyodermihistorien påbörjades med försänkt imunförsvar pga blodförlust efter en spräckt artär.)
Är mycket för självbehandling, men vill inte gärna råda andra. Därför blir det så svårt när det blir situationer som i denna tråden..