ansjo skrev:
3-4 Månader är relativt nystartat, men det har ändå kommit förbi den mest kritiska tiden som brukar vara den första månaden.

Det som jag tycker annars är konstigast är det som du tycker är minst konstigt;), att pansarmalarna dött. Vad som orsakat detta kan vara en fisk som dött och du inte hittat och denna har då skapat lite obalans i karet och du har kanske då fått nitrit. Nu är det väldigt lätt att bara skriva nitrit så fort det händer något i karet, men för at utesluta detta så är det en god idé att köpa ett test för att kolla det.

Köp ett dropptest då det även finns mätstickor, men dessa är inte lika tillförlitliga och rent ut sagt bortkastade pengar.

Att sorgisen tappat ett öga är heller ingen sensation, det är sådant som kan hända fiskar i tex revirstrid eller sjukdom som man inte ser, och är det bara den som gjort det så behöver du inte oroa dig.

Varför skulle det vara mer konstigt att Pansarmalarna dött ?? Jag tänkte att eftersom de var så pass nya i karet kanske det inte var såå konstigt att de dött. Men de har på sin höjd varit döda sen dagen innan (det gäller även Sorgisen). För kvällen innan när jag inspekterade vara alla invånare kvar...

Var in på zooaffären idag och hon jag pratade med trodde att Sorgmantlarna haft slagsmål om en hona. Och att det kan ha slutat med en som dött och en som blev enögd. Vilket jag också tror för de har varit på gasen ett tag nu !

När det gäller Pansarmalarna så är det nog kanske som toccata skrev att jag hade för bråttom med att få dem i karet...

Tyvärr glömde jag bort att kolla efter de där dropp testen när jag var på djur affären :-( Jag hade fler ärenden där och man kan ju inte komma ihåg allt... Ska gå in på PWSS och beställa ett dropptest.

Tack för alla svaren :-)