Kramfors skrev:Här finns det olika filosofier - men rekommenderar att endast tillsätta lite amoniak (Var här försiktig! Ta en droppe eller två av amoniaken i en kaffekopp med vatten. Tillsätt en kaffesked av denna blandning till systemet) så får de naturliga bakterierna som alltid finns bland grus och ofta i brunnsvatten tillräckligt med näring för att föröka sig. Efter en vecka kan du börja mäta nitrit- och nitrathalterna. Till att börja med kan du få mätbara värden på nitrit. När nitritvärdet visar vitt på mätstickan(d v s lågt värde på nitrit < 1 mg/l) och nitratvärdet visar rosa indikerar detta att biofiltret (grusbädden) är färdigt att hantera fisk och fiskens restprodukter. Det tar mellan tre till sex veckor innan bakterierna förökat sig i tillräcklig omfattning. Själva har vi prövat att sätta in fisk redan efter två veckor, vilket gav till resultat alltför höga nitritvärden. Vi fick byta ut vattnet och starta om från början.
Vattenmängd 1500l.
Källa: Kattastrands kretsloppsodling
Jepp, 5 ppm är en bra standardmått att utgå ifrån, har ibland gått så högt som 8-8,5 ppm, har pytsat i amonium tills jag uppnått värdet, sedan mätt och hållit amoniumkoncentrationen konstant samtidigt som jag övervakar nitritvärdet, när nitriten åtrigen börjar minska så trappar jag ner med amoniumkoncentrationen lite granna men fortsätter med den ett litet tag till, när nitriten kommer ner mot noll byter jag ut hälften av vattnet i karet och sen väntar jag ett dygn ungefär och sen pytsar jag hela akvariet full i fisk, har inte haft problem med vare sig nitrit eller nitrat någonsin.
Hemligheten med det här är att inte sluta med amonium för tidigt utan mata bakterierna hela tiden så att de förökar sig till sådan mängd att de klarar att ta hand om en hel fiskbesättnings avfall.
Först när man fått sån mängd bakterier att akvariet innehåller noll nitrit trots att man matar med 5ppm koncentration amonium så kan man vara relativt säker på att bakterierna klarar att ta hand om stora mängder avfall