[COLOR=blue]Jag tror inte att fiskarna bryr sig så mycket om viberationer och har du många gömställen så är det nog ingen fara med stress heller. Jag har inte märkt att mina fiskar bryr sig så mycketom ljud, jag har nämligen två småsyskon (1 + 3år) pch enda gången som de verkar bry sig är när de står och tjuter med munnen mot glaset.[:o][/COLOR]
[COLOR=#0000ff]Som mått för discus har jag hört att akvariet BÖR VARA åtminstone 50cm högt, men hellst 60cm. Men du har ju alla dvärgciklider (Apistogramma) som är mycket färggranna (iaf hanarna) och alla tetror. De flesta "roliga" malarna finns i sydafrika och lever i ganska surt vatten (rund pH-värde 6), dvs. att det behövs en del rötter, precis som Apistogrammorna och tetrorna.[/COLOR]
[COLOR=#0000ff]Nu har jag pratat mycket om Syd-Amerika, men du kan ju självklart även ha annat också. Du har ju Guppys (som många anser som ganska tråkiga, men de är jätte vackra), guramis (som du nämnde), barber etc.[/COLOR]
[COLOR=#0000ff]Guramis och Barber är ifrån Asien och kräver relativt neutralt vatten och en del växter. Hajliknande finns också där , bl.a. Eldtjärten och Regnbågslabeon.[/COLOR]
[COLOR=#0000ff]Det går att blanda från olika världsdelar, men jag skulle föredra att köra från en. Jag håller inte riktigt på det själv:p, men det blir helt klart bättre om man specifikt satsar på en plats/sjö/världsdel. I listen högst upp fins en flik som heter "avdelningar". Under den dyker "sötvattensfiskar-artbeskrivningar" upp, gå in där och titta runt lite på det du är ute efter. Är det en specifik art du vill kolla på så kan du söka under fliken "sök" längst åt höger.[/COLOR]
[COLOR=#0000ff]Lycka till!!!:D[/COLOR]