Jag har själv aldrig prövat fishless cycling, jag tycker det verkar svårt att veta hur mycket mat man ska lägga i åt bakterierna. Men kanske kan du släppa i fler fiskar då, det är ju så det är tänkt, att bakterierna ska ha hunnit föröka sig så mycket att det går. Men jag vet inte så mycket om det, därför skrev jag 2-3 fiskar. Du får göra som du vill :)

Jag har själv ett 42-liters-akvarium som ett litet extra-akvarium och jag måste säga att det är väldigt svårt att få en bra balans där i. Jag göder med PMDD (du kommer upptäcka att de allra flesta växter behöver extra gödning för att må bra) och tyvärr lyckas jag inte hitta exakt rätt nivå utan har en massa alger i akvariet. Mitt akvarium är väl inkört och jag har inga problem med nitrit, mycket "filtergegga" osv, men alger kan tyvärr bli ett problem ändå om det finns för mycket näring.

Efter 2-3 veckor skulle jag börja byta 30% en gång i veckan. Det funkar bra med sughävert. Man behöver inte röra runt så mycket på botten, bara suga upp sådant som ligger löst och ser fult ut. Resten kommer att brytas ner av bakterierna i botten :)

Lycka till!