Vet inte om detta hjälper eller stjälper men eftersom jag själv startade en tråd om dessa beniga varelser för några dagar sedan (vilket jag iofs inte visste då) känner jag mig föranlåten att berätta det lilla jag vet:

Bor i mitten av Skåne och har en stillastående (!?) bäck nära huset som barnen leker vid ibland. Hem har de således asat en rad smådjur framförallt denna lilla räka och efter ett tags funderande stoppade jag ner några i akvariet och fick extraglada fiskar.

Storleken varierar på de vi fångar, från 2 till 7 mm eller så, de större klarar sig naturligt nog längre än de små men har aldrig sett någon levande kräfta efter en halvtimme. (och jag fattar att detta beror på vilka fiskar man har, mina nya, små neontetror reder ju inte ut att ha ihjäl ens den minsta räkan även om de föröker ivrigt)

Hos oss kryllar det av dem, igår kväll i skydd av mörkret smög vi ut och drog med en liten-liten håv 6-7 gånger genom det grunda vattnet, väl hemkomna kunde vi räkna till minst 50 kräftor. Detta kan man säkert effektivisera enormt.