Jag håller helt med ang belysning! Den ska jag ändra så fort det blir aktuellt att starta upp, det finns inget annat alternativ tycker jag.
Det lustiga var att han sa runt 5 tusen utan belysning, runt 7 MED belysning...:confused: Det tråkiga var att han aldrig specifikt sa vad han tyckte jag behövde...men vad jag hann uppfattta var skummare, osmos, sand, sten, belysning...vaf-n...var det nåt mer...? Hmm, ja, det var ju det här med en sump då isåfall...och om jag förstått allting rätt så kan/ska man ha ett UV-filter i sumpen?
För mig är det fortfarande en hel uppsjö med prylar som man kan köpa till och som gör det ena eller det andra...Det jag är ute efter i dagsläget är egentligen bara dom sakerna som jag VERKLIGEN behöver för att dra igång det, o sen får man fortsätta köpa in "lyxgrejerna" efter hand...
Ett liten fundering som dykt upp är hur jag ska skärma av den nya starkare belysningen...det är tänkt att jag ska ha karet i vardagsrummet, så jag vill rikta så mycket ljus som det bara är möjligt ner i karet och inte ut i rummet på alla andra håll också...Jag har ju redan ett 640 L där och det är juh en relativt stark ljuskälla redan...funderar på om man ska kunna bygga nån form av låda runt belysningen...men kan bli svårt att få till nåt snyggt till ett välvt kar...nån som har nåt tips på hur man kan lösa det?
Jag vet, mycket frågor blir det, men hade varit väldigt tacksam för lite hjälp...[:o]
Mvh Patrik