Åsså har vi denna härligt infekterade debatt igen som ständigt underblåses av feta rubriker i media..

Första inlägget hänvisade till hundar som är anmälda och ålagda att bära munkorg samt att ägarna var duktiga och skötsamma (vad nu det har med saken att göra)

fakta är väl då:

Hundens beteende kan i de flesta fall härledas till hur den har blivit fostrad och tränad, hur "skötsam" och "duktig" ägaren än är så innebär det inte att de är lämpliga att fostra en hund i rottweilerns klass.

Har problem i det område jag bor med en schäfertik som enligt ägande dam är sååå snäll.. likförbenat står den mitt i gången jämte sin tramsande matte och gör utfall varje gång man möter dem, i hennes fall är hon totalt olämplig att ha en hund med starkare psyke än ett marsvin. Hon gör en del kardinalfel som;

- inga enkla raka ommandon som sitt, stanna, tyst eller vad som kan vara lämpligt, istället håller hon på med tjafs i stil med; "nää inte göra så nu - var lugn nu sååja lilla gumman ( med hunden slitande i kopplet och vilt skällande)
- håller hunden på sin högra sida stående på vänster sida av gångvägen - mao så hamnar hunden mitt i gången... - kanon..
Dock vid samtal så verkar damen veta hur hundar funkar och anser sig ha kontroll på jycken.

Lika som denna dam som kan anses vara duktig och skötsam så kan de som har dessa rottweilers som "kramfors" skriver om vara totalt fel ägare till denna ras. Själv har jag mkt goda erfarenheter av Rottweilers både tikar och hanhundar, dessa har varit och är några av de bästa familjehundar jag sett, lugna stabila och totalt oagressiva - dock är de hundar som får jobba hårt i de flesta fall via brukshundsklubbar och med handledare som kan rasen..

Personligen har jag hellre kontakt med en rottweiler än en bjäbbande spets ledsagad av ngn tant som anser att uppfostran är synonymt med att ge en extrra kaka till hunden vid fikat..