Välkommen till forumet, vad kul att du har blivit smittad av akvariefebern!!
Köp inte teststickor, utan ett dropptest, där man droppar reagenser i en liten mängd akvarievatten. Sök på forumet efter info om nya akvarier, det finns nästan hur mycket som helst. Läs i dammforumet, så hinner du lära dig om dammar innan säsongen drar i gång. Vilken tur att ha en färdig damm på tomten, själv försöker jag övertyga min man att vi ska gräva en......
Självklart är du välkommen att ställa dina frågor, men du kommer att upptäcka att många redan är besvarade här.
Jättebra att du inte köpte ett litet akvarium att börja om med, det är lättare att få balans i ett stort kar.
Om din platyhona är rund om magen, så kan hon mycket väl vara dräktig, levandefödare har så kallad förrådsbefruktning, dvs honan lagrar sperma och kan alltså bli dräktig flera gånger efter en parning. Du kommer att se att hon blir rundare och rundare. Man kan även se att de så kallade gravididtetsfläcken ovanför analfenan blir större och mörkare av ynglen, ju längre tiden går.
Vill Du att ynglen ska överleva, så se till att ha s.k. stängelväxter som går upp till ytan, med stora, gärna flikiga blad som de kan gömma sig i. För platy, gärna nåt buskigt på botten också, ynglen håller sig gärna lågt.
Yngelkasse vtycker jag inte är bra, det stressar ofta honan att bli flyttad, och de är svåra att hålla så rena att inte sjukdomar och mögel uppstår. Dessutom kommer tre honor att producera yngel i långt fler antal än du till slut vill ha, så lite naturlig slektion är bara bra.
Lycka till.