Nu har jag ju precis nystartat, och pysslet kanske kommer senare, men just nu tycker jag saltkaret är oväntat skötselfritt.havre skrev:Är precis som inom sötvatten, beror helt på vad du inriktar dig på men i grunden är det ändå mer skötsel.
Mina dagliga rutiner i saltvattenskaret består av att mata fiskarna och samtidigt då kolla så alla ser pigga ut. Jag brukar kolla till skummarkoppen också bara för att se så skummaren går som den ska.
Veckorutinerna består sedan av att fylla på ungefär en hink vatten som avdunstat. Sedan tömmer jag skummarkoppen. Går på ett nafs alltihop. Eventuellt skrapar jag också glaset från alger om det behövs.
Månadsrutinerna består till sist av att göra ett litet delvattenbyte på 1-2 hinkar med salttillsättning. Sedan byter jag ut lite aktivt kol. Och mäter salthalt och nitrit. Lite mer pyssel men inte särskilt svårt eller jobbigt.
Däremot kör jag utan osmos just nu, och jag har inga koraller än, så på sikt kanske det tillkommer en del pyssel beroende på hur det går och vad jag intresserar mig för framöver.