SF favoriter:
* Alien (trots kontinuitetsfelen i klippningen) och Aliens, filmerna Battlestar Galactica försöker imitera men misslyckas. Senare filmer i Alien-serien är polisskolan-usla, tråkigt att de förstörde en så lovande franchise.
* Blade Runner. 80-tals-estetik när den var som bäst.
* Starwars 1 och bitvis 2, originalversionerna, inte Lucas retro-förstörda versioner. Kan ingen berätta för Lucas att datagrafiken helt enkelt inte tillräckligt bra än för att omärkligt smälta in i spelfilmer med filmade människor - och hur moraliskt kissnödig måste Lucas ha varit för att ändra scenen där Solo skjuter Greedo?
Resten av Starwars serien är barnfilmer, och dåliga såna.
* Pitch Black. Minimal budget, men kärv ton och inte en dålig film totalt sett, och Vin Diesels enda bra roll nånsin.
* The Thing (Carpenters version). Trots att effekterna är oerhört föråldrade idag.
* Matrix. Behöver jag säga "första filmen"?
* Robocop. Dito.
* Påminner mig om att jag gillade Terminator 1 & 3.
* The butterfly effect räknas väl som sci fi? Den innehöll tidsresor, om än via magi...
Fantasy:
Willow, förstås.
Conan Barbaren, ännu mer förstås. Håller sig mestadels på rätt sida om cheese-linjen, och har en av de bästa soundtracken nånsin. Se bara upp med alla sequels och spin-offs, alltsammans smörja.
Indiana Jones, första filmen. Jösses vad nyskapande den var när den kom!
Sen kommer jag inte för närvarande på nån jag tycker bör nämnas. De flesta fantasy och sci-fi filmer är antingen generande dumma (Aliens Resurrection, Minority Report, The day after tomorrow, Närkontakt av tredje graden) eller barnfilmer (E.T., Den Oändliga Historien, Harry Potter) eller både-och (de tre nyaste Star Wars, Godzilla, Armageddon).