Klart man har ansvar för andra såväl som sig själv, fast det största ansvaret har man ju för den eller dem man själv valt att ha ikring sig såsom barn och djur. Jag anser inte att jag har lika mycket skyldigheter och ansvar över en uteliggare på stan som jag har över min hund som jag själv valt att skaffa. Tycker den jämnförelsen inte har till ämnet att göra alls, och mitt uttalande betyder inte att jag inte bryr mig i uteliggare. Fungerar det inte att ha hund i familjen och att ta det ansvar som krävs för att få hunden att må bra så ska man kanske se till att den hamnar någonstans och hos någon som har den möjligheten.

Jag anser mig inte att ha rätten att droga mina hundar bara för att jag inte engagerat mig i ett problem som faktiskt går att rätta till, utan mediciner. Ska vi då göra lika med överaktiva hundar snart, sluta aktivera dem och ge lugnande då de ger utlopp för sin energi på ett sätt som inte passar oss? Skulle nog behövas många piller och droger för att passa hundägaren, men frågan är hur många piller en hund egentligen vill äta.

Bäst är att läsa på innan man skaffar hund. Om man idag på 2000-talet inte vet om att det finns hundar som utvecklar skotträdsla så har man inte brytt sig i att ta reda på mycket innan man skaffade hunden. Om man själv vill ta till pillerburken mot det mesta man kan så är det ens eget problem, men att droga sin hund på nyår tyder mer på lättja än något annat. Det står jag för!