Jag har haft en obotligt skotträdd hund. Denna skotträdsla gick INTE att träna bort alls.
Nu i efterhand har jag fått reda på att på vissa hundar gör det ONT i öronen när de smäller. Hur ska man kunna träna bort smärta när det kommer från ett impulsljud som vi knappt hör själva?
Döm inte ägaren till hunden när det förmodligen inte är ett ägarproblem utan det ligger hos hunden. Jag är en bra ledare och mina hundar är trygga och litar på mig. Jag har idag 3 hundar som inte är rädda för smällare men börjar misstänka att den fjärde är ljudkänslig. Konstigt om det då skulle vara för att hon inte litar på mig, för det gör hon ALLTID annars i alla andra situationer.
Nej ärligt så tror jag att de flesta hundar med smällarrädsla har för bra hörsel helt enkelt och att det då gör ont i öronen på dem. De som blir blockerade av rädsla tänker jag på nu.
Visst finns det ägare som själva ställer till det för hunden genom att ömka den om den råkar reagera på ett okänt ljud. Dessa hundar är absolut träningsbara, där är det bara ett inlärt beteende. Den rädslan går alltid att träna bort.
Håller även med de som anser att man ska träna hunden, åtmistonde försöka att få det att bli positivt när det smäller. Men alla hundar är inte träningsbara hur långtsamt man än tränar tyvärr. Tror man det är man lite okunnig om hur hundens hörsel fungerar och hur hundar fungerar vid rädsla och chock.
Sedan hjälper det inte TS hund att ni klankar ner på dennes ledarskap över hunden. Allt är inte ledarskapsproblem även om det är enkelt att kasta ur sig.
Ni som inte har ljudkänsliga hundar ska skatta er lyckliga, för det önskar jag inte någon att uppleva. Maktlösheten man känner när man inte kan hjälpa sin hund är fruktansvärd. Jag har upplevt det med en hund och vill ALDRIG uppleva det igen![:(]