åheim skrev:
Men max nu tycker jag det här blev en enda röra! hur fiskens signaler i kroppen fungerar och hur stimbeteendet funkar är olika saker! att du säger att dem stimmar bättre i mörker håller jag med om och är ganska logiskt då det ger dem en sämre kontroll av omgivningen och då söker sig till varandra för att få trygghet i stimmet! men att fiskens celler reagerar på ljusimpulser istället för elektriska tror jag inte alls...[:o]

Nja, jag säger inte så - läs om inläggen i tråden. Det var forskaren Popps som gav ett exempel på fiskars stimbeteende som hade liknande betingelser som det sätt celler komunicerar.
För att ta ett ytterligt förenklat exempel - Alltså; hur är det möjligt att två celler, på två helt olika ställen i en kropp, exakt samtidigt reagerar på en impuls - hur är det möjligt att en stimfisk i framkanten på ett stim reagerar, i stort set, exakt samtidigt som en fisk längs bak i stimmet. Vad är det som gör att stimmet uppträder som en enda organism?
Att celler kommunicerar med elektriska impulser kan vi väl vara överens om, men den här forskaren, hade teorier om att ljus kunde ha en inverkan i detta samspel.

Vad du, jag eller forskarna TROR är oviktigt i sammanhanget.
Jag är öppen för teorier och idéer som ligger i utkanten av bevisbart "vetande" - jag ogillar den akademiska konsensuslåsningen, där en teori eller ny idé inte kan läggas till seriöst forskande - om den inte går att mäta.
En liknelse i min tankegång är denna; Strängteorin - som vetenskapsmän har konstruerat - INTE bevisat - enbart för att den "passar" väldigt bra till de redan gängse sätt att försöka närma sig UFT (the unified field theory). Med andra ord; Istället för att bryta ett redan invant tankemönster om hur "saker och ting" ligger till, därför att det finns en en vedertagen etablerad och inom vetenskapsvärlden accepterad "sanning", konsensus, så bygger man teorier som passar gängse vedertagna tankegångar - istället för att bygga nya tankegångar som passar en ny teori.

Är du med mig, so far?

När jag alltså läser om någon som har en ny idé om cellers kommunikation - där då möjligtvis ljus kan ha en inverkan - så försöker jag att inte låsa mig vid vad "vetenskapen" har sagt är sant och vetenskapligt riktigt. Återigen; vad jag eller andra TROR i sammanhanget är oviktigt - det är mycket mer intressant att vidga vyerna och själv "forska" vidare och läsa mer i ämnet.

Jag är en fullständig novis, har inte läst på skolor eller har någon som helst djupare kunskap - när det gäller de flesta ämnen - men tycker det är intressant att läsa om nya rön som kanske kan luckra upp och ändra på strukturer - som i den vetenskapliga världen, ofta är väldigt rigida - av någon outgrundlig anledning...